Zeffin Kyselytyökalun Termit

Tutustu olennaisiin termeihin ja määritelmiin, jotka liittyvät tekoälypohjaisten kyselyiden luomiseen ja datan keruuseen. Tämä sanasto auttaa sinua ymmärtämään työkaluja ja käsitteitä, jotka tukevat älykkäitä päätöksiä Zeffin avulla.

ZEF Sanasto

Tässä yleisimmät termistöt Zeffin työkalussa
Viraali sisältö

Kyselyt voivat parhaimmillaan olla hyvin tehokas viestinnän ja markkinoinnin väline. Etenkin vuorovaikutteisissa sisällöissä on viraalipotentiaalia. Voit optimoida millä tavoin kyselysi näkyy jaettaessa. Sinua voi kiinnostaa myös blogiteksti Vuorovaikutteisuus - liidejä, profilointia vai priimaa asiakaspalvelua >>

Saavutettavuus eli esteettömyys

Digitaalisten palvelujen saavutettavuus on osa hyvää asiakaspalvelua. Julkishallinnossa se on lisäksi lakisääteistä. WCAG 2.1 on ohjeistus, joka antaa ohjenuoran digitaalisten palvelujen saavutettavuudelle. Katso video saavutettavan vastaamisen tukemisesta tai lue blogiteksti Saavutettavuus verkkosisällöissä.

Monikielisyys

Kysely voidaan toteuttaa monikielisenä ja kerätä vastaukset samaan tietokantaan. Kielien määrää ei rajoiteta, niitä voi olla jopa kymmeniä. Ks. video kieliversioiden laadinnasta >>

Automaattinen eteneminen

Kyselytyökalun hyvää vastaajakokemusta tukee se, että vastaajan ei tarvitse erikseen valita jokaista uutta kysymystä, vaan eteneminen on automaattista. Ks. video automaattisesta etenemisestä >>

Kyselyn upottaminen

Voit jakaa kyselyn myös upottamalla sen verkkosivuille iframe-upotuksena tai leijuvana upotuksena (Lue blogiteksti Kysely tai palveluvalitsin pop up -ikkunassa). Näin kyselyllä voi tavoittaa myös ne vastaajat, jotka käyvät sivuillasi, mutta joiden kontaktitietoja sinulla ei ole.

Kysely

Kysely on tiedolla johtamisessa keskeinen arvioinnin tai tiedonkeruun väline. Nykyisin kyselyt ovat yleensä digitaalisilla kyselytyökaluilla toteutettuja.

Vastaajat

Vastaajat osallistuvat kyselyysi antamalla oman vastauksensa. He voivat olla tunnistettuja kontakteja tai vastata vaikkapa yleisen linkin kautta.

Vastausprosentti

Vastanneiden osuus kutsutuista.

Kontaktit

Kontaktien hallinnointi on osa kyselyjen toteuttamista. Kontaktille voi tuoda suurenkin joukon taustatietoja eli kyse ei ole pelkästä yhteystiedosta. Ks. video kontaktien hallinnasta >>

Käyttäjät

Kyselytyökalun käyttäjien (ks. video eri käyttäjärooleista) hallinta perustuu siihen, että he lähtökohtaisesti näkevät itse luomansa sisällöt sekä sisällöt, jotka joku toinen on jakanut heille. Tavallisen käyttäjäroolin lisäksi on mahdollista olla ylläpitäjän tai organisaation omistajan roolissa.

Ulkoasu

Kyselyn ulkoasu on keskeinen vastaajakokemukseen vaikuttava tekijä. Sen tulisi huomioida brändinne ja visuaalinen ohjeistuksenne. Ulkoasun rakentamista tukee Design bot -teknologia (ks. video Design botin toiminnasta).

Tervetuloa-sivu

Tervetuloa-sivu (ks. video tervetuloa-sivun toiminnasta) soveltuu tilanteisiin, joissa kutsuviestiin ei voida liittää riittävästi tietoa. Kokemuksemme mukaan tervetuloa-sivun käyttö pienentää konversiota eli emme suosittele sen käyttöä, ellei käyttötapaus edellytä sitä.

Kyselylomake

Kyselylomake sisältää kaikki kysymykset, joita asetat vastaajillesi. Voit aloittaa kyselyn rakentamisen puhtaalta pöydältä tai käyttää valmiita kyselyjä (tutustu valmiskyselyihin). Sinua voisi kiinnostaa myös nämä blogitekstit: Millainen on hyvä kysely tai Hyvä kysymyslista - 10 tekijää.

Kysymysryhmät

Suosittelemme jaottelemaan kysymykset teemoittain. Kytke kysymysryhmän älykkyys päälle, mikäli haluat hyödyntää normaalijakaumalle palauttavaa Älykäs zoomaus -menetelmää.

Kysymystyypit

Suositelluimpia kysymystyyppejä ovat nelikenttä-, jana-, NPS- ja tekstikysymykset. Muita suosittuja kysymystyyppejä ovat kuvavalinta, vaihtoehto-, monivalinta-, alasvetovalikko- ja liitetiedostokysymykset. Omat kysymystyyppinsä ovat myös esimerkiksi kontaktitietojen tuomiseen. Lue myös blogiteksti Valitse oikea kysymystyyppi.

Info

Kysely voi sisältää infokortteja, joilla ei kysytä mitään, vaan esimerkiksi pysäytetään vastaaja hetkeksi ja kerrotaan oleellista tietoa kyselyn seuraavasta osiosta. Infokortit voivat parhaimmillaan rytmittää vastaajakokemusta, mutta niitä ei kannata käyttää liiaksi vaan aina hyvästä syystä.

Kiitossivu / lopputulokset

Kyselyn lopulla voit käyttää joko kiitossivua (ks. video kiitossivun käytöstä) tai näyttää vastausten perusteella vaihtuvan pisteytetyn lopputuloksen (ks. video pisteytetyistä lopputuloksista). Kiitossivulla voit vapaamuotoisesti kiittää vastaajaa ja ohjata hänet eteenpäin haluamallesi sivulle. Lopputuloksia voidaan rakentaa jopa kymmeniä ja niiden avulla kyselystä saa rakennettua vuorovaikutteisen. Sinua voi kiinnostaa myös blogiteksti Vuorovaikutteisuus - liidejä, profilointia vai priimaa asiakaspalvelua.

Sähköposti-ilmoitukset

Voit asettaa ilmoituksen, joka saadaan tietystä vastauksesta tai vastauskombinaatiosta. (Ks. video sähköposti-ilmoitusten käytöstä). Ilmoitus voi olla kätevä esim. yhteydenottopyynnöissä, liideissä tai reklamaatioissa, joihin haluatte reagoida heti. Nämä ovat osa laajempaa kokonaisuutta, jota kutsumme asiakaspalvelun automaatioksi.

Kutsuviesti

Kutsuviestillä kerrot vastaajille, että kyselysi on vastattavissa ja motivoit heitä vastaamaan. Kutsuviesti voi olla sähköposti tai SMS-muodossa (ks. video sähköpostikutsusta).

Raportti

Raportilla näet kyselyn tulokset. Hyvän raportin kautta näet ajantasaista tilannekuvaa ja pääset kiinni kehityskohteisiin. Sen avulla tiedolla johtaminen on hyvin käytännönläheistä. Voit lukea tarkemmin asiasta blogistamme Nelikenttä osoittaa kehittämiskohteet helposti.

Ajallinen vertailu / trendianalyysi

Voit toistaa saman kyselyn tai liittää yhteen kyselyjä, joissa on samoja tai vertailukelpoisia sisältöjä. Katso video trendianalyysista

Ryhmittäinen vertailu

Voit analysoida eri vastaajaryhmiä millä tahansa raportilla esiintyvällä ulottuvuudella. Voit vertailla jopa kahden eri pohjalla tehdyn kyselyn tuloksia. Tämä on voimakas työkalu, kun teet syvempää analyysia tuloksista. Ks. video ryhmien vertailusta

Älykäs zoomaus

Kyselyn vastaukset voidaan palauttaa normaalijakaumalle, josta on etua erityisesti nelikenttäraporttien analysoinnissa. Lue lisää älykkäästä zoomauksesta tai katso 2 min video Älykkään zoomauksen toiminnasta.

Integraatiot / API:t

Voit kytkeä integraatiolla kyselytyökalun esimerkiksi CRM:n jolloin, voit tuoda vastaajatietoja kyselytyökaluun tai viedä rikastettua asiakastietoa kyselytyökalusta takaisin CRM:n. Integraatiossa hyödynnetään joko valmista integraatiota (esim. Hubspot-integraatio) tai se tehdään rajapintakuvausta hyödyntäen (tutustu API-kuvaukseen).